PL

EN

Biuro Dostępności
20 stycznia 2025

29 listopada 2024 roku w strukturze organizacyjnej Politechniki Bydgoskiej zostało powołane Biuro Dostępności zgodnie z zarządzeniem nr Z.20.2024.2025 Rektora Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich z dnia 29 listopada 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich. Biuro Dostępności powołano w pionie Prorektora ds. kształcenia i spraw studenckich w Centrum Kształcenia i Spraw Studenckich. Biuro Dostępności podlega bezpośrednio dyrektorowi Centrum Kształcenia i Spraw Studenckich.

Biuro powstało na potrzeby realizacji projektu „Rozwój dostępności na uczelni Śniadeckich” (nr umowy FERS.03.01-IP.08-0098/24-00) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. 

Cel powołania Biura Dostępności

Głównym celem powołania Biura Dostępności jest zapewnienie dostępności dla wszystkich studentów, pracowników i gości, w tym osób z niepełnosprawnościami (OzN) oraz osób ze szczególnymi potrzebami (OSP), we wszystkich aspektach życia akademickiego. Działania Biura mają zapewnić osobom OzN/OSP równych szans w zdobywaniu wiedzy i umiejętności na uczelni oraz zwiększyć świadomość i kompetencje w zakresie niepełnosprawności i szczególnych potrzeb wśród pracowników uczelni. Biuro ma pomóc w organizacji wsparcia osób OzN/OSP w procesie rekrutacji, kształcenia i udziału w życiu społeczności akademickiej oraz koordynować prace w zakresie poprawy stanu dostępności na Uczelni, w tym dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Ponadto Biuro prowadzi działania mające na celu pełną integrację osób OzN/OSP ze środowiskiem akademickim, kształtowanie przychylnych postaw wobec osób OzN/OSP oraz promocję działań wśród społeczności akademickiej.

Do zadań Biura Dostępności należy:
 

  1. monitorowanie obowiązków uczelni wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących w obszarze dostępności;
  2. inwentaryzacja stanu dostępności na terenie Uczelni, w tym dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej;
  3. zapobieganie powstawania barier gwarantujących poprawę dostępności na uczelni;
  4. inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do likwidacji istniejących barier utrudniających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością lub osób ze specjalnymi potrzebami, zwanymi dalej „OzN/OSP”;
  5. organizacja szkoleń dla pracowników, studentów i doktorantów w zakresie problematyki osób OzN/OSP;
  6. pozyskiwanie funduszy zewnętrznych (finansowania) na rozwój dostępności;
  7. prowadzenie konsultacji dla pracowników w sprawach związanych z OzN/OSP;
  8. doradztwo dla kandydatów na studia w zakresie dostępnych na uczelni form wsparcia dla OzN/OSP;
  9. rozwiązywanie bieżących problemów studentów i doktorantów niepełnosprawnych związanych z rodzajem niepełnosprawności oraz udzielanie im wsparcia w porozumieniu z stanowiskiem ds. osób niepełnosprawnych;
  10. podejmowanie działań promocyjno-informacyjnych na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnościami ze środowiskiem akademickim wspólnie z stanowiskiem ds. osób niepełnosprawnych;
  11. współpraca z innymi uczelniami oraz organizacjami w celu wymiany doświadczeń i realizowania wspólnych działań w obszarze osób niepełnosprawnych wspólnie z stanowiskiem ds. osób niepełnosprawnych;
  12. prowadzenie wypożyczalni sprzętu wspomagającego kształcenie i prowadzenie badań naukowych wspólnie z stanowiskiem ds. osób niepełnosprawnych.

Wszystkie osoby zainteresowane uzyskaniem informacji na temat możliwości otrzymania wsparcia, uzyskania informacji na temat przyjętych w Uczelni rozwiązań prawnych i organizacyjnych w zakresie dostępności oraz wszelkich innych związanych z tym tematem zagadnień powinny kontaktować się z bezpośrednio z Koordynatorem ds. dostępności lub pracownikiem biura odpowiedzialnym za wskazany obszar dostępności (zakładka Kontakt).