Inkubator Innowacyjności 2.0
Głównym celem projektu pn. „Inkubator Innowacyjności 2.0” jest wsparcie procesu zarządzania wynikami badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności w zakresie komercjalizacji na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy (Lider utworzonego Konsorcjum) oraz Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Cele szczegółowe: - Promowanie wynalazków opracowanych na obu uczelniach na wystawach i targach innowacji o charakterze krajowym i międzynarodowym. - Zwiększenie efektów działań komercjalizacyjnych członków konsorcjum przez łączenie kompetencji, obszarów tematycznych oraz kanałów dostępu do potencjalnych odbiorców. - Organizowanie wspólnych spotkań i szkoleń z innowacyjnymi przedsiębiorcami regionu. - Rozwój i wzajemny transfer dobrych praktyk (narzędzi, procedur, dokumentacji, wzorów dokumentów, baz danych itp.) w zakresie wynalazczości i komercjalizacji na obu uniwersytetach - Powołanie brokerów innowacji, których zadaniem będzie animowanie indywidualnych projektów innowacyjnych we współpracy przedsiębiorstw i jednostek naukowych. - Realizacja prac przedwdrożeniowych dla wybranych rozwiązań innowacyjnych. - Powołanie spółek spin-of.
Projekt realizowany w Centrum Transferu Technologii
Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy (Lider utworzonego Konsorcjum) oraz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy realizują wspólny projekt pn. "Inkubator Innowacyjności 2.0". Obie uczelnie dostały na ten cel prawie 1,21 mln zł z Unii Europejskiej z programu realizowanego w ramach projektu pozakonkursowego pn. „Wsparcie zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacja wyników prac B+R w jednostkach naukowych i przedsiębiorstwach” w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (Działanie 4.4).
Utworzone konsorcjum obu uniwersytetów zakłada:
- promocję osiągnięć naukowych obu uniwersytetów,
- zwiększenie wpływu uczelni na rozwój innowacyjności,
- wzmocnienie współpracy między środowiskiem naukowym i otoczeniem gospodarczym.
Koncepcja projektu „Inkubator Innowacyjności 2.0” zgłoszonego przez konsorcjum obu uczelni opiera się na założeniu, że wysiłki komercjalizacyjne powinny koncentrować się wokół potrzeb przedsiębiorców. Z uwagi na zakres i poziom prowadzonych przez UTP i UKW prac badawczych, działania komercjalizacyjne konsorcjum powinny być adresowane do firm polskich i zagranicznych jednak szczególnie do firm regionu kujawsko-pomorskiego.
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA PROJEKTOWE
Zadanie 1. Inicjowanie oraz wzmacnianie współpracy między środowiskiem naukowym a otoczeniem gospodarczym, w tym poszukiwanie podmiotów zainteresowanych wdrożeniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych, przez promocję oferty technologicznej oraz udział w wystawach i targach typu „science to business”. Planowane działania: a) Opracowanie i wydruk broszur z najnowszymi patentami/wynikami badań i opisem możliwości ich komercjalizacji; b) Organizacja wyjazdów na targi/wystawy krajowe i zagraniczne; c) Organizacja spotkań panelowych ekspertów; d) Szkolenia (komercjalizacja wyników badań naukowych, ochrona własności intelektualnej, projektowanie).
Zadanie 2. Przygotowanie projektów komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, zawierających w szczególności analizy potencjału rynkowego wynalazków oraz analizy ich gotowości wdrożeniowej, a także wyceny praw własności przemysłowej. Planowane działanie to pogłębiona analiza wybranych rozwiązań (10 grantów: min. 6 dla UTP oraz min. 4 dla UKW), przygotowywanie dokumentacji zawierającej opisy ich gotowości wdrożeniowej, potencjału rynkowego oraz wyceny.
Zadanie 3. Zarządzanie portfelem technologii obejmujące w szczególności: - monitorowanie i analizy wyników badań naukowych lub prac rozwojowych pod względem ich użyteczności praktycznej, - analizy potrzeb rynku służące wyborowi tematów badań naukowych lub prac rozwojowych oraz badanie stanu techniki przed rozpoczęciem badań lub prac, - prowadzenie bazy danych o realizowanych projektach badawczych, osiągniętych rezultatach i możliwości ich zastosowania w praktyce, - analizy możliwości uzyskania ochrony patentowej oraz możliwości komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych przed ich opublikowaniem Planowane działania: a) Badanie czystości patentowej oraz pierwsze zgłoszenia patentowe; b) Powołanie oraz prace Rady Inwestycyjnej; c) Prace personelu pomocniczego (rozliczenia finansowe i sprawozdania merytoryczne) oraz porady prawne i specjalistyczne, w tym związane z przejmowaniem własności intelektualnej.
Zadanie 4. Prowadzenie prac przedwdrożeniowych, w tym dodatkowych testów laboratoryjnych lub dostosowania wynalazku do potrzeb zainteresowanego nabywcy, których koszt zgodnie z wytycznymi ministerstwa nie może przekroczyć 100 tys. zł. W ramach planowanego konkursu graniczną kwotą będzie wartość 61 000 zł netto. Planowane jedno działanie - wybór min. 10 rozwiązań badawczych (10 grantów: min. 6 dla UTP oraz min. 4 dla UKW - razem 610 000 zł netto) wykazujących najwyższy potencjał komercjalizacji i realizacja grantów przedwdrożeniowych (zakupy, prace B+R, współpraca z potencjalnymi inwestorami). Zadanie 5. Działalność Brokerów Innowacji pełniących rolę pośredników działających w określonych obszarach wiedzy, odpowiedzialnych za nawiązanie współpracy między środowiskiem naukowym a otoczeniem gospodarczym. Planowane działania: a) Zatrudnienie 3 Brokerów Innowacji ( 2 na UTP oraz 1 na UKW); b) Organizacja spotkań z udziałem przedsiębiorców i naukowców w siedzibach firm oraz na Uczelniach.