PL

EN

Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w adaptacyjnej sygnalizacji świetlnej w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych użytkowników infrastruktury drogowej

Akronim:
AIATS
Nr umowy o dofinansowanie:
LIDER15/0190/2024
Nazwa programu:
LIDER XV
Wartość projektu:
1 798 032,50
Okres realizacji:
01.09.2025 - 01.09.2028
Kierownik projektu:
dr inż. Damian Iwanowicz
Cel projektu:

Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania, które aktywnie zapobiega niebezpiecznym sytuacjom na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa użytkowników hulajnóg, kierujących rowerem, pieszych czy osób o ograniczonej mobilności. 

Opis projektu:

W ramach Projektu zostaną opracowane nowatorskie sposoby sterowania ruchem drogowym redukujące ryzyko wypadkowe. Analiza zachowań użytkowników skrzyżowań z sygnalizacją świetlną będzie realizowana z wykorzystaniem dostępnych na rynku systemów analityki wideo, bazujących na algorytmach sztucznej inteligencji, a także na bazie wypracowanych ich modyfikacji w trakcie realizacji Projektu. Zarejestrowane, przewidywane lub sugerowane przez sztuczną inteligencję sytuacje zagrażające życiu uczestników ruchu drogowego będą weryfikowane pod kątem ich użyteczności. Planuje się opracowanie skonkretyzowanych scenariuszy sterowania ruchem drogowym, nadrzędnie włączanych w czasie pracy sterownika sygnalizacji świetlnej, zapobiegających potencjalnie niebezpiecznym sytuacjom na skrzyżowaniu.
Kolejnym etapem będzie wprowadzenie i przetestowanie wypracowanych rozwiązań, w tym najpierw na poligonie testowym, a później w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Planuje się badania następujących sytuacji potencjalnie niebezpiecznych:

  • osoby niepełnosprawne lub dzieci korzystające z przejść dla pieszych;
  • duża gęstość pieszych przy krawędzi jezdni na sygnale czerwonym;
  • piesi/rowerzyści w obszarach kolizji na sygnale czerwonym;
  • piesi/rowerzyści będący w potencjalnym obszarze kolizji na sygnale zielonym z pojazdem dopuszczonym do ruchu na sygnale tzw. "zielonej strzałki";
  • pojazd uprzywilejowany będący w obszarze skrzyżowania.

Ostateczna lista sytuacji potencjalnie niebezpiecznych zostanie przygotowana po analizie zarejestrowanych materiałów wideo.
Celem Projektu jest wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji do identyfikacji cech ruchu drogowego. Rezultatem Projektu będą nadrzędne scenariusze sterowania ruchem drogowym, implementowane w sterownik sygnalizacji świetlnej, umożliwiające wcześniejszą ingerencję w sposób nadawania sygnałów świetlnych redukując zagrożenie w ruchu drogowym. Wynikiem Projektu zainteresowani są światowi producenci sterowników sygnalizacji.