PL

EN

Zakończyło się certyfikowane szkolenie z podnoszenia kompetencji miękkich pt. Nauczanie problemowe (Problem Based Learning
11 sierpnia 2023

Zakończyło się certyfikowane szkolenie z podnoszenia kompetencji miękkich pt. Nauczanie problemowe (Problem Based Learning).

Cele ogólne szkolenia:
• Zrozumienie podstawowych zasad nauczania problemowego i partycypacyjnego;
• Poznanie narzędzi i technik wykorzystywanych w nauczaniu problemowym i partycypacyjnym;
• Umiejętność projektowania zajęć z wykorzystaniem narzędzi PBL i CBL;
• Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

Cele szczegółowe:
• Zdefiniowanie pojęć: nauczanie problemowe, nauczanie partycypacyjne, narzędzia PBL i CBL;
• Przedstawienie procesu uczenia się w nauczaniu problemowym;
• Omówienie znaczenia problemu jako elementu wyjściowego nauczania problemowego;
• Przedstawienie narzędzi i technik wykorzystywanych w nauczaniu problemowym i partycypacyjnym, w tym brainstormingu, mind mappingu, metody "5 dlaczego", analizy SWOT i analizy PESTLE;
• Omówienie procesu projektowania zajęć z wykorzystaniem narzędzi PBL i CBL;
• Przedstawienie etiud uczestników, jako narzędzia analizy i refleksji nad procesem nauczania problemowego.

Sposób realizacji:
• Wykład wprowadzający;
• Ćwiczenia i dyskusje grupowe; 
• Praca indywidualna i grupowa nad projektowaniem zajęć;
• Prezentacja projektów zajęć; 
• Analiza etiud uczestników; 
Metody i techniki nauczania: wykład; ćwiczenia i dyskusje grupowe; praca w grupach; prezentacje; analiza etiud uczestników.

Ramowy program

Dzień 1 (09:00-16:00) STACJONARNIE
Moduł 1
Część wykładowa 
• Wprowadzenie do nauczania problemowego i partycypacyjnego; 
• Definicja nauczania problemowego i partycypacyjnego;
• Omówienie korzyści wynikających z zastosowania tych metod w procesie nauczania;
• Przedstawienie narzędzi PBL i CBL.
Moduł 2
Część wykładowa 
• Proces uczenia się w nauczaniu problemowym; 
• Omówienie procesu uczenia się w nauczaniu problemowym;
• Przedstawienie kroków w rozwiązywaniu problemów;
• Zidentyfikowanie kryteriów skutecznej pracy w grupie.
Moduł 3
Część wykładowa 
Rola problemu jako elementu wyjściowego nauczania problemowego 
• Omówienie znaczenia problemu jako elementu wyjściowego w nauczaniu problemowym;
• Przedstawienie sposobów formułowania problemów;
• Analiza różnych typów problemów.
Moduł 4
Część wykładowa
Narzędzia i techniki wykorzystywane w nauczaniu problemowym i partycypacyjnym 
• Przedstawienie technik kreatywnego myślenia, takich jak brainstorming i mind mapping;
• Omówienie metody "5 dlaczego";
• Przedstawienie analizy SWOT i analizy PESTLE.
Dzień 2 (09:00-16:00) STACJONARNIE 
Moduł 5
Poznanie problemu w Design Thinking

Część praktyczna
• Analiza i zrozumienie problemu;
• Wyznaczanie celów dla procesu rozwiązywania problemów;
• Przygotowanie mapy podróży użytkownika;
• Wywiady z użytkownikami i badanie ich potrzeb;
• Tworzenie profilów użytkowników;
• Generowanie pomysłów.

Moduł 6
Część praktyczna 
Kreowanie i analiza pomysłów
• Organizowanie warsztatów pomysłów;
• Określenie czynników wpływających na wybór najlepszych pomysłów;
• Tworzenie prototypów i weryfikacja koncepcji;
• Testowanie pomysłów z użytkownikami.
Moduł 7
Część praktyczna 
Projektowanie zajęć z wykorzystaniem narzędzi PBL i CBL
• Omówienie kroków projektowania zajęć z wykorzystaniem narzędzi PBL i CBL;
• Praca w grupach nad projektami zajęć;
• Prezentacja projektów.
Moduł 8 
Część praktyczna 
• Etiudy uczestników; 
• Przedstawienie etiud uczestników jako narzędzia analizy i refleksji nad procesem nauczania problemowego;
• Analiza etiud uczestników;
• Prezentacja projektów.