Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło konkurs „Doskonałość dydaktyczna”. 71 polskich uczelni otrzyma dofinansowanie na podnoszenie kompetencji i kwalifikacji kadry prowadzącej zajęcia ze studentami. Najwyżej oceniony przez ekspertów projekt przygotowała Politechnika Bydgoska.
Władze Politechniki Bydgoskiej przedstawiły szczegóły projektu „Akademia Polytechnos” podczas konferencji prasowej w siedzibie NCBR. Prezentacja poprzedziła uroczystość podpisania umowy o dofinansowanie. Politechnika otrzyma blisko 2 mln złotych, które przeznaczy na szereg działań związanych z podnoszeniem kompetencji kadry dydaktycznej, w tym:
- opracowanie aplikacji „Akademia Polytechnos” – nowoczesnej platformy ewaluacyjnej, która umożliwi uczelni systemową obsługę procesu kształcenia oraz zarządzanie jakością procesu dydaktycznego, włącznie z wprowadzeniem modułu mikropoświadczeń;
- stworzenie e-skryptu oraz glosariusza, które mają prowadzić do podniesienia umiejętności dydaktycznych uczelnianej kadry, w tym doktorantów – zwłaszcza umiejętności prowadzenia zajęć w języku obcym;
- wizyty studyjne dla pracowników dydaktycznych w celu poszerzania wiedzy praktycznej z obszaru zielonej transformacji.
- podnoszenie umiejętności cyfrowych czy dotyczących projektowania uniwersalnego w dydaktyce akademickiej.
Ponadto, nauczyciele akademiccy będą mogli nabyć nowe kwalifikacje w certyfikowanych szkoleniach specjalistycznych, takich jak: bezpieczeństwo sieci przemysłowych, praktyczne bezpieczeństwo Windows, a także wielu innych, wzmacniających kwalifikacje kadry prowadzącej przedmioty na nowym kierunku studiów z obszaru cyberbezpieczeństwa. Z ich poszerzonej wiedzy i umiejętności skorzystają studenci.
Najważniejsze w obszarze dydaktycznym, z czym zmagamy się obecnie, to potrzeba, ale i konieczność zindywidualizowanego podejścia do studenta w procesie dydaktycznym. Stawiamy także na doskonalenie jakości kształcenia na nowych kierunkach studiów, kształcenia na wyższych poziomach, czyli na studiach podyplomowych, ale także na szkoleniach czy kursach specjalistycznych nadających konkretne umiejętności. Chcemy zwiększać wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, urządzeń czy sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym
– mówi dr hab. inż. Małgorzata Gotowska, prof. PBŚ, prorektor ds. kształcenia i spraw studenckich.
Projekt „Akademia Polytechnos – wzmocnienie potencjału dydaktycznego Politechniki Bydgoskiej” jest szóstym projektem realizowanym przez uczelnię w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Największym potencjałem uczelni są ludzie. Dlatego konsekwentnie inwestujemy w rozwój kadry. W opracowywanej nowej strategii, która zacznie obowiązywać w 2026 roku, planujemy szereg działań w zakresie wzmacniania potencjału dydaktycznego
- mówi prof. dr hab. inż. Marek Adamski, Rektor Politechniki Bydgoskiej.
Z uwagi na wysoki poziom zgłoszonych projektów, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zdecydowało o zwiększeniu budżetu konkursu „Doskonałość dydaktyczna” ze 100 mln zł do około 130 mln zł.
W naborze „Doskonałość dydaktyczna” postawiliśmy wysoką poprzeczkę, zobowiązując uczelnie m.in. do utworzenia lub rozwoju specjalnych komórek odpowiedzialnych za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, dbających na co dzień – także co najmniej przez dwa lata po zakończeniu projektów – o proponowanie kadrze i doktorantom możliwości rozwojowych. Działania skierowane do uczestników projektów będą prowadzić do uzyskania kilku grup kompetencji lub kwalifikacji: cyfrowych, dydaktycznych, na rzecz zielonej transformacji oraz w zakresie projektowania uniwersalnego zajęć dydaktycznych
- mówi prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.