Dla kadry zarządzającej
Szkolenie „Zarządzanie w edukacji i nauce” w roku akademickim 2022/2023 zostało zakończone. Obejmowało 48h szkoleniowych, w trybie online/stacjonarnie 6 dni szkoleniowych, w cyklach 2-dniowych – dla 15 osób pełniących funkcje kierownicze.
Niektórzy z nas są stworzeni do bycia liderami zespołów, ludzie chętnie za nimi podążają i identyfikują się z ich wizją. Inni z kolei muszą w swoją pozycję zawodową menedżera włożyć dużo wysiłku, pracy nad sobą i pracy z ludźmi. Nie ważne jaki jest cel, kluczem jest proces i budowanie swoich kompetencji krok po kroku. W tym procesie dobrym wsparcie będzie właśnie ten warsztat, który stanowi realne wsparcie w procesie budowania kompetencji liderskich.
Poruszane zakresy tematyczne:
• Tożsamość lidera – czym jest i jak ją zbudować;
• GROW – w ujęciu pracy z zespołem;
• Teoria Ograniczeń (TOC) w pracy lidera z zespołem;
• Mapa Działań: Co mówi, Co czuje, Co myśli, Co robi – Kreatywna praca z zespołem;
• Trudne sytuacje w relacji z zespołem;
• Mój zakres obowiązków - czyli za co odpowiadam i co jest priorytetem;
• Jak pogodzić obowiązki związane z byciem menadżerem i jednocześnie dobrym liderem.
Ramowy program
Dzień 1 (09:00- 16:00) ONLINE
Moduł 1
Budowanie autorytetu:
Część wykładowa
• Źródła autorytetu;
• Jak budować autorytet poprzez podejmowanie decyzji, (podejmowanie trudnych decyzji,
podejmowanie decyzji według modelu Vrooma-Yettona-Jago; model podejmowania decyzji
zarządczych w oparciu o technikę 635).
Moduł 2
Część Praktyczna
Analiza i diagnoza swojego zespołu
• Test - teoria X i Y McGregora - style pracy ludzi i jak z kim postępować jako menedżer,
zastosowanie odpowiednich stylów kierowania;
• Analiza poziomu zaawansowania wiedzy i umiejętności poszczególnych pracowników w
odniesieniu do określonych zadań.
Dzień 2 (09:00- 16:00) ONLINE
Moduł 3
Część wykładowa
Etapy rozwoju pracownika w procesie realizacji celu i dostosowanie stylu zarządzania –
przywództwo sytuacyjne według Blancharda.
• Style komunikacyjne – każdy komunikuje się inaczej;
• Moje oczekiwania wobec zespołu.
Moduł 4
Część Praktyczna
• Komunikacja na poziomie FAKTU;
• model von Thuna, którym uchem słyszysz;
• Praktyczny wymiar komunikacji nieantagonizującej;
• Czym jest proces generalizacji: zawsze, nigdy, za każdym razem i czy służy budowaniu
dobrych relacji?
Dzień 3 (09:00- 16:00) ONLINE
Moduł 5
Część Praktyczna
Katalizatory konfliktu
• FUO& FUKO& GROW;
• Szumy i błędy w komunikacji kaskadowej;
• Wąskie gardła w komunikacji pomiędzy menedżerem, a zespołem;
• Specyfika spotkań indywidualnych oraz zespołowych.
Moduł 6
Część Praktyczna
Tożsamość lidera- Kim jestem jako Lider
• Moja samocena i poczucie pewności w roli menadżera;
• Jak odnaleźć się w roli menadżera, czyli z jakimi wyzwaniami mogę się spotkać?
• Co jest moja mocną stroną a co muszę wzmocnić;
• Czym jest autorytet lidera i jak go zbudować;
• Inteligencja emocjonalna w budowaniu tożsamości lidera i świadomości zespołu.
Dzień 4 (09:00- 16:00) ONLINE
Moduł 7
Część Praktyczna
• Trudne sytuacji w zarządzaniu Pracownikami;
• Podważanie autorytetu - konfrontacja z pracownikiem publicznie;
• Podważanie pozycji Przełożonego za jego plecami;
• Reagowanie na komunikaty nie wprost (śmiechy, aluzje, przesadne reakcje);
• Reagowanie na milczący opór.
Moduł 8
Część Praktyczna
Trudne sytuacji w zarządzaniu Pracownikami
• Podważanie autorytetu - konfrontacja z pracownikiem publicznie;
• Podważanie pozycji Przełożonego za jego plecami;
• Reagowanie na komunikaty nie wprost (śmiechy, aluzje, przesadne reakcje);
• Reagowanie na milczący opór.
Dzień 5 (09:00- 16:00) STACJONARNIE
Moduł 9
Część Praktyczna
Mój zakres obowiązków - czyli za co odpowiadam i co jest priorytetem.
• Myślenie strategiczne - rozwój struktury, podnoszenie efektywności działania;
• Check lista pytań do „nowego” menedżera – sposób na kreowanie wizji swojej pracy i pracy
swojego zespołu;
• Podejmowanie decyzji – branie odpowiedzialności za działania;
• Rozwiązywanie problemów –bieżące rozwiązywanie trudnych sytuacji;
• 8 zasad postępowania w celu budowania dobrych relacji z innymi.
Dzień 6 (09:00- 16:00) STACJONARNIE
Moduł 10
Podsumowanie
Część praktyczna
Narzędzia zarządzania - Podstawą Sukcesu
• Planowanie – planowanie strategiczne, kwartalne, miesięczne i bieżące;
• Wyznaczanie celów;
• TOC, DT;
• Organizacja pracy- Zasada Pareto;
• Skuteczne delegowanie;
• Kontrola i rozliczanie z realizacji celów.
Szkolenie "Mentoring w praktyce” w roku akademickim 2022/2023 zostało zakończone. Obejmowało 48h szkoleniowych, w trybie online/stacjonarnie 6 dni szkoleniowych, w cyklach 2-dniowych – dla 15 osób pełniących funkcje kierownicze.
Zadaniem mentoringu jest wyposażenie ucznia (mentee) przez nauczyciela-praktyka (mentora) w nowe kompetencje, a także ich skuteczne wyćwiczenie do takiego poziomu, w którym mentee stanie się samodzielny w danej dziedzinie, a tym samym zdolny do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów.
Ramowy program
1. Kim jestem? Jak wygląda moja organizacja?
• Samoświadomość lidera i styl zarządzania;
• Nastawienie na relacje vs nastawienie na zadania;
• Przywództwo służebne i silne przywództwo;
• W jakim środowisku działam? Jaki jest poziom rozwoju mojej organizacji?
2. Zadania lidera wobec ludzi i organizacji
• Moje zadania wobec organizacji jako całości. Zarządzanie przez wartości (wspólnota) oraz zarządzanie przez cele (efektywność);
• Techniki zarządzania, motywowanie, udzielanie informacji zwrotnych;
• Różnice indywidualne pomiędzy moimi pracownikami. Dostosowanie stylu zarządzania do potrzeb i oczekiwań podwładnych;
• Case study.
3. Od zarządzania do przywództwa
• Tworzenie efektywnej organizacji;
• Poziomy wiarygodności i rozwoju lidera;
• Cnoty liderskie;
• Plan życia, czyli jak zarządzać aby żyć długo i szczęśliwie.